Sega kuber i tre smaker

29 Jun

Jag har alltid tyckt om att baka och här kommer ett recept som hängt med sedan jag var liten och skelögd. Vart det kommer ifrån minns jag inte, kanske någon bakbok för barn eller möjligtvis någon tidning, men det fanns i alla fall nedtecknat i min första egna receptbok. Då, vid tiden när det plitades ned med sneda låtstadiebokstäver, tyckte jag att det var ett krångligt recept eftersom det gällde att hålla ordning på både varmt och kallt vatten och se till att dessa blandades med rätt ingredienser.
Men nu, när jag tittar på receptet med en inte längre skelögd blick, så är det väldigt enkelt med få ingredienser (mest socker!) och man behöver ingen ugn.
Det blir som en blandning mellan marshmallows och kokosbollar.  Gör hela smeten vit eller smaksätt med till exempel pepparmintsolja och kakao, som jag gjort här.
Egentligen heter godsakerna ”Sega kokoskuber”, men eftersom jag valde bort kokos den här gången så får de väl kort och gott (och inte så särskilt sexigt) heta Sega kuber.
Jag varken kan eller vill byta namn på bland de första godsaker jag fixade på egen hand.

Choklad-o-meter: 2/10
Chokladälskaren säger: Mer choklad och mindre nostalgi nästa gång, tack.

Seg kub i tre smaker.

Seg kub – betydligt godare än vad det låter.

 

Sega kuber

4 1/2 dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggvita
1 1/2 dl kallt vatten
1 1/2 msk gelatinpulver
1 1/2 dl kokande vatten
Kakao, krossade frukostflingor/kokosflingor och strössel
Ev 1 msk kakao, några droppar pepparminsolja och grön karamellfärg

Gör så här:
• Blanda strösocker, florsocker, vaniljsocker äggvita och kallt vatten i en skål och blanda ihop.
• Rör ut gelatinpulvret i det varma vattnet och tillsätt detta i sockerblandningen när allt gelatin löst sig.
• Vispa alltsammans till det tjocknat.
• Om du vill: dela smeten i tre delar och smaksätt en del med cirka 1 msk kakao och en annan tredjedel med pepparmyntsolja och lite karamellfärg.
• Blanda krossade frukostflingor med kakao och strössel och strö ut på botten av en form, cirka 20×30 centimeter.
• Häll ut smeten, eller varva.
• Strö ut flingor, kakao och strössel ovanpå.
• Låt stå kallt tills det stelnat ordentligt.
• Skär sedan i fyrkanter och doppa eventuellt kanterna i kakao och flingor.
• Den funkar fint att frysa och kan även skäras i små bitar och ätas som godis.

 

 

Lämna en kommentar

Nygammalt

En blogg om hållbar inredning

Yet another blah-blah-blahg

Nothing's like a Tiny Person

I gott sällskap

Sätt guldkant på vardagen med hemlagat

Tjejen med choklad i

Tala är silver, äta choklad är guld.

Benaresbloggen

mitt liv i den heliga staden